torsdag 19 januari 2017

Miljarder till kommunerna: Mädchen für alles

Igår såg jag ministern Åsa Regnér på tv-nyheterna meddela att regeringen minsann hade fördelat 10 miljarder till kommunerna för att främja integrationen. Bra! Men så erinrade jag mig att jag för inte så kolossalt länge sen kunde höra ministern Sven-Erik Bucht tala om att regeringen minsann hade skickat 10 miljarder till kommunerna för landsbygdsutveckling. Och på Socialdemokraternas hemsida kan man läsa att regeringen har anslagit tio miljarder till kommunerna för att "fastanställa och utveckla välfärden." 30 000 jobb ska pengarna räcka till. Allt detta är ju jättebra, men är det 10 miljarder eller 30 miljarder? Tio till integration, tio till landsbygdsutveckling och tio till nya jobb i välfärden? Nej, det är nog samma tio miljarder som alla på det här sättet gör anspråk på.

Inte heller är man riktigt överens om vem man ska tacka. Är det regeringen, Socialdemokraterna eller kanske Vänsterpartiet. De första kallar miljarderna för "välfärdsmiljarder" medan de senare kallar dem "vänstermiljarder". "Jag är glad att Vänsterpartiet nu har fått igenom vårt krav på 10 miljarder till välfärden" säger Jonas Sjöstedt på Vänsterpartiets hemsida.

De tio miljarderna till kommunerna tycks vara en riktig alltiallo.


Praeterea censeo
Fascistkramare borde skämmas. Och avgå.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar