tisdag 24 juli 2012

Könsmaktsordningens grundbult


En dag i slutet av 90-talet kom jag in på Sjöbaren på Haga Nygatan i Göteborg för att äta lunch. Där satt redan, uppspetad på en barstol, professor Rothstein från statsvetenskapliga institutionen. Professor R höll hov och läppjade på ett glas ”anständigt vitt vin”. Han vände sig till mig med sin lite pipiga röst:
-                                 -    Nu har jag kommit på det! Nu vet jag vad det beror på.

Det han hade kommit på var varför män får ett övertag över kvinnor – vad könsmaktsordningen, som feministerna säger, beror på.

   --       Det beror på att männen är äldre än kvinnorna.

I parförhållanden är det oftast så att mannen är äldre än kvinnan, och det beror på att män söker förhållanden med yngre kvinnor medan kvinnor söker förhållanden med äldre män. Åldersskillnaden ger sen männen ett övertag.

-          Hur har du kommit på det då, frågade jag professor R?
-          Jag har läst kontaktannonserna i Aftonbladet, svarade R.

Eftersom jag egentligen kommit för att äta lunch och inte för ett seminarium, tänkte jag att jag inte går i svaromål. Men kanske kunde jag säga något som visade att jag var intresserad av saken. Jag kunde ge ett metodtips. Nuförtiden finns det ju kontaktannonser på nätet, som man skulle kunna ladda ned. Man får då data i maskinläsbar form, vilket dels skulle ge ett större material, dels underlätta analysen. Jag föreslog R detta.

-          Det duger bra med Aftonbladet, svarade R och såg ovanligt självbelåten ut.

Det hör till saken att R som har rykte om sig att vara en utomordentligt framstående statsvetare har några blinda fläckar. Feminismen är en sådan. Om man söker på Google på Bo Rothstein + feminism får man 736.000 träffar. Dessa handlar mycket om stridigheter (ordtjafs) mellan R och feministiska forskare. Båda sidor ser raskt rött. Minns jag inte fel var det en av de ledande feministerna som i en debattartikel menade att det måste ha varit något fel på R:s potträning.

-          Nu ska jag ge mig in i lejonets kula. Jag har ringt till Stockholm och bjudit in mig på ett seminarium, avslutade R innan jag tog mig fram till baren för att beställa lunch.

Det ska tilläggas att Statsvetenskapliga institutionen vid Stockholms Universitet var känd som ett feministiskt centrum. Vid något tillfälle fanns det tre kvinnliga feministiska professorer i tjänst samtidigt.

Undrar hur det gick?


Referens

Bo Rothstein (1999) ”Den moderna könsmaktsordningens grundbult” Statsvetenskaplig Tidskrift Årg 102 nr 1 ss 1-20

1 kommentar:

  1. Träffar på Google Scholar:
    Henry Bäck: 3380
    Bo Rothstein: 24100

    SvaraRadera